روابط عمومی ها مغز متفکر نهادها هستند مطالبه گری هوشمندانه، مسیر اصلاح را هموار می کند
به گزارش روابط عمومی موسسه حضرت جواد الائمه (ع)؛ غلامعلی سفید با تأکید بر اهمیت نقش روابط عمومیها در ساختار نهادها و سازمانها گفت: روابط عمومیها میتوانند به عنوان مغز متفکر سازمان عمل کنند، مطالبه ایجاد کرده و حتی مسیر حرکت دستگاهها را تعیین کنند، اگر سازمانی به نیازهای واقعی جامعه بیتوجه باشد، روابط عمومی میتواند آن نیاز را به یک مسئله جدی تبدیل کرده و سازمان را وادار به اقدام کند.
وی افزود: رسانهها نیز در این میان وظیفه مهمی دارند؛ میتوانند فضای جامعه را به سمتی سوق دهند که مطالبهگری هدفمند و اصولی شکل بگیرد، متأسفانه در کشور ما، وعدههای انتخاباتی معمولاً سطحی هستند، در حالیکه در بسیاری کشورها، نامزدها برای آموزش، فرهنگ و خانواده برنامههای دقیق ارائه میدهند.
تربیت صحیح از مدرسه آغاز میشود
مدیرعامل مؤسسه حضرت جوادالائمه (ع) ریشه بسیاری از مشکلات کشور از جمله مسائل اقتصادی را به تربیت در دوران مدرسه مرتبط دانست و گفت: اگر به آموزش و تربیت کودکان توجه نکنیم، در آینده هزینههای بیشتری را پرداخت خواهیم کرد، تربیت صحیح از مدرسه آغاز میشود و رسانهها باید این مطالبه را از مسئولان داشته باشند.
از مدرسه تا دانشگاه؛ ۳۴ سال تلاش برای تعالی آموزشی
سفید با اشاره به تاریخچه این مؤسسه گفت: حدود ۳۴ سال از بنای اولیه مؤسسه میگذرد. امروز، ۱۳ مدرسه از پیشدبستانی تا دیپلم با ۵۵۰۰ دانشآموز، حدود ۲۷۰۰ دانشجو در مؤسسه آموزش عالی، ۵۰۰ دانشجو در علمیکاربردی و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر پرسنل داریم که بیش از نیمی از آنها تماموقت هستند.
وی ادامه داد: در کنار این مجموعه آموزشی، سه مؤسسه آموزش عالی، یک مؤسسه خیریه و یک مؤسسه اقتصادی داریم، در حوزه خیریه، کارهایی مانند مشارکت در بازسازی حرم امام جواد (ع) در کاظمین، ساخت ۸۰ واحد مسکونی در مناطق کمبرخوردار، و تأمین هزینه تحصیل دانشآموزان نیازمند را انجام دادهایم.
مدرسه فقط جای علمآموزی نیست
سفید از رویکرد متفاوت این مؤسسه نسبت به آموزش گفت و افزود: در مدارس ما آزمون ورودی وجود ندارد، با مقایسه و مسابقه مخالفیم و سعی کردهایم استرس را از محیط آموزشی حذف کنیم، اگر دانشآموزی رشد نمیکند، مقصر او نیست، بلکه معلمی است که استعداد او را نشناخته است.
وی افزود: مدرسه را تنها محل آموزش علمی نمیدانیم. به سلامت جسمی و روانی، هنر، اخلاق و دین توجه کردهایم. کافه گفتوگو راهاندازی کردهایم تا دانشآموزان درباره مسائلشان صحبت کنند. دیگر با نصیحت و مونولوگ نمیتوان تأثیرگذار بود.
فعالیتهای علمی، پژوهشی و بینالمللی
سفید با اشاره به دستاوردهای آموزش عالی در این مؤسسه گفت: تا کنون بیش از ۶۰۰۰ فارغالتحصیل، ۳۰۰ استاد مدعو و هیأت علمی، ۵۸ کد رشته و پژوهشگر برتر استان در کارنامه داریم. ارتباطات بینالمللی با دانشگاههایی در ترکیه و قبرس برقرار کردهایم و این ارتباطات باید تداوم یابد تا به رشد علمی برسیم.
وی همچنین به برگزاری دورههای آزاد حرفهای از جمله MBA و DBA در موسسه آموزش آزاد حضرت جوادالائمه اشاره کرد.
اسناد افتخار و چشمانداز آینده
در پایان، سفید از تدوین سند افتخار مؤسسه و کتابچه «میثاق مشترک» با همراهی وزیر اسبق آموزش و پرورش خبر داد که بهعنوان سند راهبردی این مؤسسه مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین افزود: در حال ساخت مرکز خلاقیت و نوآوری با همکاری پارک علم و فناوری هستیم تا زمینهساز پرورش ایدهها و نوآوری دانشآموزان شود.
ترکیب عوامل کلیدی در موفقیت آموزشی/ جوادالائمه الگویی برای تعالی مدارس
محمدرضا حکاکزاده، قائممقام مجتمع آموزشی جوادالائمه نیز در این نشست خبری گفت: موفقیت یک محیط آموزشی در دنیای امروز دیگر تنها وابسته به نقش معلم نیست، بلکه مجموعهای از عوامل کلیدی دست به دست هم میدهند تا فضایی پویا و اثرگذار برای رشد و تعالی دانشآموزان فراهم شود.
وی با اشاره به تحولات مفهومی در نظام آموزشی بیان کرد: در گذشته معلم به عنوان عامل اصلی موفقیت آموزشی شناخته میشد، اما امروزه برخی رویکردهای نوین نقش ویژهای برای فضای آموزشی قائلاند. فضای مطلوب و کارآمد خود گویای کیفیت کار است و میتواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.
حکاکزاده تأکید کرد: مدارس موفق، مدارسی هستند که به همه ابعاد تأثیرگذار توجه دارند؛ از نقش معلم و دانشآموز گرفته تا خانواده، فضای آموزشی مناسب، برنامههای درسی و تربیتی، و حتی مسائل سلامت جسمی و روانی، در مؤسسه جوادالائمه، این عناصر بهصورت همافزا در کنار هم قرار گرفتهاند و توانستهاند فضایی مطلوب برای رشد و تعالی دانشآموزان فراهم کنند.
یزد میتواند به قطب آموزشی کشور تبدیل شود/ اتکا به منابع انسانی، راهی برای عبور از چالشها
رئیس دانشگاه امام جواد (ع) نیز در این نشست با تاکید بر ظرفیتهای انسانی یزد، این استان را مستعد تبدیل شدن به منطقهای ویژه در حوزه آموزش دانست و از سیاستهای دانشگاه برای پیوند میان آموزش و نیازهای واقعی جامعه سخن گفت.
دکتر پورسراجیان، رئیس دانشگاه امام جواد (ع)، در سخنانی با اشاره به وضعیت کلان استان یزد و چالشهایی مانند ناترازی منابع، تاکید کرد: یکی از راهکارهای مهم برای عبور از این چالشها، تکیه بر ظرفیتهای بومی، بهویژه منابع انسانی توانمند استان است.
وی افزود: یزد میتواند با اتکا به نیروی انسانی خود، به یکی از قطبهای برتر آموزشی کشور تبدیل شود؛ چه در سطح آموزش عمومی و چه در آموزش عالی. به عنوان مسئول یک نهاد دانشگاهی، باور دارم یزد توانایی تبدیل شدن به منطقهای ویژه در آموزش عالی کشور را دارد.
مدلی برای آموزش کاربردی و زندگیمحور
دکتر پورسراجیان در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستهای مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) پرداخت و گفت: از آغاز فعالیت دانشگاه، تلاش کردهایم مدلی مطابق با استانداردهای دانشگاهی مطلوب ارائه کنیم. نگاه ما این بوده که دانشگاه فقط محل آموزش نیست، بلکه باید محیطی برای رشد، زندگی و تربیت نسلی توانمند باشد.
وی با اشاره به رویکرد این دانشگاه در تربیت «دانش قابل بهکارگیری»، ادامه داد: در انتخاب رشتهها، به ظرفیتها و نیازهای منطقه توجه شده و از اساتیدی بهره گرفتهایم که ارتباط نزدیکی با بازار کار دارند. آموزشها نیز با هدف کاربردی بودن طراحی شدهاند.
رئیس دانشگاه امام جواد (ع) با اشاره به نتایج سیاستهای این دانشگاه خاطرنشان کرد: در دوره اخیر، با افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد دانشجو مواجه بودهایم و خوشبختانه بیشتر فارغالتحصیلان ما وارد بازار کار شدهاند. این نشان میدهد که مسیر درستی در پیش گرفتهایم.
مدیر مؤسسه آموزش عالی آزاد: ارتباط صنعت و دانشگاه باید واقعی، مستمر و کاربردی باشد
دستمالچیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی آزاد، نیز در این نشست خبری به نقش کلیدی آموزشهای کاربردی در موفقیت شغلی فارغالتحصیلان اشاره کرد و افزود: تمرکز اصلی ما در این مؤسسه بر ایجاد ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه و ارائه آموزشهایی است که مستقیماً به نیازهای بازار کار پاسخ دهد.
وی با تأکید بر تمایز رویکرد این مؤسسه نسبت به دانشگاههای سنتی افزود: ما تلاش کردهایم آموزشها را از فضای صرفاً تئوریک خارج کرده و به سمت مسائل واقعی و ملموس در بازار کار هدایت کنیم. این تفاوت رویکرد موجب شده تا حتی دانشپذیرانی از دانشگاههای معتبر کشور مانند دانشگاه تهران نیز در دورههای ما ثبتنام کنند.
آموزش توسط فعالان واقعی کسبوکار
مدیر مؤسسه آموزش عالی آزاد با اشاره به اهمیت انتخاب استادان مناسب ادامه داد: در حال حاضر از اساتیدی بهره میبریم که خود در حوزه کسبوکار فعال و صاحبنظر هستند. همین موضوع باعث شده رضایت شرکتکنندگان از دورهها چشمگیر باشد.
به گفته دستمالچیان، تمرکز این مؤسسه بر تأمین نیازهای واقعی بخش خصوصی و دولتی است و تاکنون توانستهاند ارتباط مؤثری با هر دو بخش ایجاد و حفظ کنند. وی همچنین به اجرای دورههای تخصصی متنوع اشاره کرد و گفت: دورههایی در حال اجراست و برای برخی دورههای جدید، از جمله دوره «اقتصاد رفتاری برای مدیران»، نیز پیشثبتنام در حال انجام است؛ این دوره بر مبنای نیازهای واقعی مدیران طراحی شده و نمونهای از جهتگیری حرفهای ماست.
دستمالچیان در پایان یادآور شد که مؤسسه آموزش عالی آزاد در مسیر توسعه آموزشهای مؤثر و مهارتمحور گام برمیدارد و تلاش میکند پلی میان دانشگاه و بازار کار باشد، پلی که این روزها بیش از همیشه، ضرورت آن احساس میشود.